Available Languages
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی

پورتال گردشگری استان خراسان رضوی

ميراث جهاني قنات قصبه گناباد

قنات قصبه گناباد از حيرت انگيزترين پديده هاي ساخته دست بشر و نمادي از هم نوايي بشر با طبيعت است. اين قنات به طول 33 کيلومتر، از دو رشته اصلي به نام هاي قصبه و دولاب تشکيل شده است كه مجموعاً 472 ميله چاه دارد.

موقعیت بر روی نقشه

گناباد

شهر

2963

1379/10/28 شماره و تاریخ ثبت
هخامنشي قدمت
15 کیلومتر از مرکز شهر
فاصله تا مرکز شهر
رایگان
قیمت بلیط
http://www.qasabehqanat.com/ آدرس وب سایت
 

     قنات قصبه گناباد از حيرت انگيزترين پديده هاي ساخته دست بشر و نمادي از هم نوايي بشر با طبيعت است. اين قنات به طول 33 کيلومتر، از دو رشته اصلي به نام هاي قصبه و دولاب تشکيل شده است كه مجموعاً 472 ميله چاه دارد. حفر کانالي بدين عظمت با عمق بيش از 300 متر و حجم افزون بر 73 ميليون مترمکعب برداشت خاک با کم ترين خطا در مسير يا شيب بندي از عصر هخامنشيان، مؤيد نبوغ ايراني و شاهکاري بي نظير در سراسر جهان است. ناصر خسرو قبادياني در سفرنامه اش به توصيف اين قنات پرداخته و حفر آن را به کيسخرو نسبت داده است.

     اين قنات شگفت انگيز که تاريخ آن حداقل به 2250 سال پيش باز مي گردد، يکي از پر آب ترين قنات هاي ايران است که با توجه به اين ويژگي ها در پرونده قنات هاي يازده گانه ايران در  تاريخ 25 تير ماه 1395(15 July 2016) در چهلمين اجلاس کميته ميراث جهاني در شهر استانبول ترکيه به عنوان بيستمين اثر ايران در فهرست ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيد.

 

 

گالری تصاویر

وضعیت آب و هوا

Mashhad, Razavi Khorasan Province, Iran

اطلاعات تماس با ما

مشهد - بلوار سازمان آب - اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی - معاونت گردشگری استان

آدرس ایمیل: Toursim@razavichto.irروابط عمومی: +9837263310
X