Available Languages
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی

پورتال گردشگری استان خراسان رضوی

آرامگاه حکيم عمر خيام

حجت الحق غياث الدين ابوالفتح عمربن ابراهيم خيامي، مشهور به خيام نيشابوري بين سال هاي 430 و 440 هجري در نيشابور ديده به جهان گشود. وي را مسلط به تمام اجزاي حکمت و نجوم و رياضيات و معقولات مي دانند. از ديگر اقدامات او ساخت رصد خانه اي در اصفهان و ابداع تقويم جلالي بوده است. رباعيات حکمت آميز خيام در تمام جهان علاقه مندان زيادي دارد که توسط شاعر انگليسي فيتز جرالد ترجمه و هم اکنون به بيش از 60 زبان زنده دنيا منتشر گرديده است.

موقعیت بر روی نقشه
نیشابور
شهر
1173
09/18/1354 شماره و تاریخ ثبت
پهلوي- معاصر قدمت
3 کیلومتر
فاصله تا مرکز شهر
051-42215190 – 42240907
شماره تماس
نيمه اول سال 9 الی 19 و نيمه دوم سال 8 الي 17 ساعت بازدید
40000 ريال
قیمت بلیط
اقامتگاه بومگردی جوری (نيشابور- آرامگاه خيام- ميدان پروفسور صادقي به سمت جاده تربت حيدريه) نزدیک ترین اقامتگاه
 

      حجت الحق غياث الدين ابوالفتح عمربن ابراهيم خيامي، مشهور به خيام نيشابوري بين سال هاي 430 و 440 هجري در نيشابور ديده به جهان گشود. وي را مسلط به تمام اجزاي حکمت و نجوم و رياضيات و معقولات مي دانند. از ديگر اقدامات او ساخت رصدخانه اي در اصفهان و ابداع تقويم جلالي بوده است. رباعيات حکمت آميز خيام در تمام جهان علاقه مندان زيادي دارد که  توسط شاعر انگليسي فيتز جرالد ترجمه و هم اکنون به بيش از 60 زبان زنده دنيا منتشر گرديده است.
      درگذشت خيام را به سال 526 ق. و محل خاکسپاري وي را گورستان حيره و در جوار امامزاده محروق نوشته اند. در سال 1313خورشيدي قرارداد ساخت بناي يادبود آرامگاه حکيم بين والي خراسان و طاهر زاده بهزاد به صورت يک پايه سنگي چهار وجهي و محجر پيراموني آن منعقد گرديد. تا اينکه به سفارش انجمن آثار ملي، مهندس هوشنگ سيحون اقدم به طراحي و ساخت سازه اي به ارتفاع 22 متر نمود. تزئينات بنا به صورت کاشيکاري معرق بوده که  بيست رباعي از خيام به خط استاد مرتضي عبدالرسولي بر روي نماي بيروني پايه هاي بنا نقش بسته است. بنا به صورت کثيرالاضلاع منتظم ده ضلعي است و در بالاترين قسمت آن به گنبدي مشبک تبديل مي گردد.

      در تقويم فرهنگي ايران، روز 28 ارديبهشت ماه هر سال به عنوان روز ملي خيام نيشابوري نام گذاري گرديده است.

 

 

گالری تصاویر

وضعیت آب و هوا

Mashhad, Razavi Khorasan Province, Iran

اطلاعات تماس با ما

مشهد - بلوار سازمان آب - اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی - معاونت گردشگری استان

آدرس ایمیل: Toursim@razavichto.irروابط عمومی: +9837263310
X