Available Languages
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی

پورتال گردشگری استان خراسان رضوی

ازدواج و عروسی

مراسم ازدواج و عروسی از جمله مهمترین مراسمس است که از دیر زمان در بین مردم به عنوان یک امر طبیعی، اجتماعی، و وظیفه شرعی متداول بوده است، هرچند که به مرور زمان بسیاری از این مراسم رایج در بین مردم دچار تغییر و تحول شده است و رنگی دیگر به خود گرفته است.

موقعیت بر روی نقشه

     مراسم ازدواج و عروسی از جمله مهمترین مراسمی است که از دیر زمان در بین مردم به عنوان یک امر طبیعی، اجتماعی و وظیفه شرعی متداول بوده است؛ هرچند که به مرور زمان بسیاری از این مراسم رایج در بین مردم دچار تغییر و تحول شده است و رنگی دیگر به خود گرفته است. ازدواج در بین مردم شهرستان همچون نقاط دیگر کشور ابتدا به صورت طایفه ای و فامیلی بوده و لکن امروزه این امر چندان مرسوم نیست. مراسم خواستگاری و انتخاب همسر توسط زنان فامیل صورت می گرفته و پس از جلب رضایت و موافقت خانواده عروس زمان شیرینی خوران و عروسی را مشخص می نمودند. (هرچند نشان کردن عروس از دوران کودکی و یا بعد از آن در بین مردم رایج بوده است.)

     با شروع نامزدی خانواده عروس نسبت به خرید جهیزیه و داماد نیز به تهیه وسایل مورد نیاز اقدام می نمایند و اگر چنانچه زمان برگزاری مراسم بیش از یک سال بود حانواده داماد و عروس در شب چله و عید هدایایی برای خانواده طرفین فراهم می کنند. با نزدیک شدن مراسم عروسی در گذشته مردم برای همیاری و کمک به خانواده عروس گردهم می آمدند و یک روز اختصاص به جمع آوری هیزم برای طبخ غذا داشت و کسی که زودتر از دیگران بار هیزم را می آورد دستمالی به یادگار از طرف داماد دریافت می نمود، همچنین یک روز به زنان جهت پخت نان اختصاص داشت. البته امروزه بسیاری از این مراسم با افزایش امکانات دچار فراموشی شده اند، ولی برای برنامه ریزی و تدارکات مراسم یک شب مانده به مراسم، جمعی از دوستان و خویشاوندان برای شام به منزل داماد دعوت می شوند تا در به عهده گرفتن مسئولیت ها همکاری داشته باشند که به این شام (مصلحت پلو) می گویند.

     مراسم عروسی با نواخته شدن ساز و دهل شروع می شود و جوانان با رقص های محلی یک قرصه، دوقرصه، سه قرصه و چوب بازی به پایکوبی و شادی می پردازند. این مراسم امروزه محدود به یک یا دو روز شده است، اما در گذشته با مجموع مراسم جمع آوری هیزم، پخت نان و ... به هفت شبانه روز می رسیده است. پس از رقص و پایکوبی در شب اول مهمانان با صرف شام آماده مراسم حنابندان داماد می گردند که اشعار و چگونگی آن در جای خود ذکر شده است.

     در روز دوم پس از دادن صبحانه به مهمانان دوباره مراسم رقص و پایکوبی آغاز شده و داماد را آماده بردن به حمام می نمایند که تا زمان بیرون آمدن داماد از حمام مراسم کشتی با چوخه که از مراسم بسیار قدیمی فرهنگ کلات است برگزار می گردد و به پهلوانان و کشتی گیران ممتاز از طرف داماد هدایایی اهدا می شود. با صرف ناهار مهمانان داماد را جهت برگزاری مراسم عروس کشان آماده می نمایند که در گذشته بدین منظور با هلهله و شادباش (شاباش) اسب و مادیانی را آراسته و مهیا نموده و پس از نار انداختن داماد آن دو را به منزل تازه می بردند.

     در روز سوم زنان و نزدیکان عروس و داماد با آوردن هدایایی به منزل عروس و داماد شروع زندگی مشترک را به آنان تبریک می گویند.

 

گالری تصاویر

وضعیت آب و هوا

Mashhad, Razavi Khorasan Province, Iran

اطلاعات تماس با ما

مشهد - بلوار سازمان آب - اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی - معاونت گردشگری استان

آدرس ایمیل: Toursim@razavichto.irروابط عمومی: +9837263310
X