Available Languages
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی

پورتال گردشگری استان خراسان رضوی

نسق روی

آغاز زمان شخم زدن زمین ها در کلات نیز با مراسم خاصی همراه بوده است. مردم کلات با فرا رسیدن زمان شخم زدن و با بررسی ستاره ها با سئوال از بزرگان که با اعتقاد بر اینکه ستاره اگر بروی زمین باشد خوش یمن است زمین را برای شخم زدن انتخاب می کردند

موقعیت بر روی نقشه

     آغاز زمان شخم زدن زمین ها در کلات نیز با مراسم خاصی همراه بوده است. مردم کلات با فرا رسیدن زمان شخم زدن و با بررسی ستاره ها با سئوال از بزرگان که با اعتقاد بر اینکه ستاره اگر بروی زمین باشد خوش یمن است زمین را برای شخم زدن انتخاب می کردند و بعد گاوها را از طویله بیرون آورده و جوق ها و خیش ها را بار می کردند و آماده رفتن به سرزمین برای شخم می شدند اما قبل از حرکت آتشی افروخته می شد و گاوها را از آتش و سپنج عبور می داده اند تا خدا هر گونه آفت را از کشتشان در آن سال دور بدارد.

     همچنین فردی که قرار برای شخم برود قبل از ترک خانه مقداری شیرینی، خرما، نخود و ... با خود برداشته و به هر کسی که در مسیر رفتن به شخم می دید از آن شیرینی ها و آجیل به او می داد بدان معنا که وی نیز در این کشت با او سهیم خواهد بود و آن فرد نیز با دعای برکت آرزوی محصولی زیاد را برای کشاورز می کرد.

 

گالری تصاویر

وضعیت آب و هوا

Mashhad, Razavi Khorasan Province, Iran

اطلاعات تماس با ما

مشهد - بلوار سازمان آب - اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی - معاونت گردشگری استان

آدرس ایمیل: Toursim@razavichto.irروابط عمومی: +9837263310
X