Available Languages
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی

پورتال گردشگری استان خراسان رضوی

بافت تاريخي شهر فريمان

فريمان از اولين شهرهاي جديد ايران در چارچوب شهرسازي و معماري نوين (مدرنيته) است که از ويژگي هاي معماري ايران باستان نيز متاثر شده است. اين بافت شهري که نمادي از گذر معماري سنتي به مدرن را به نمايش گذاشته، در دوره پهلول اول در قالب باغ شهر ايجاده شده و از شاخصه هاي علمي و زيبايي شناختي برخوردار است.

موقعیت بر روی نقشه

     فريمان از اولين شهرهاي جديد ايران در چارچوب شهرسازي و معماري نوين (مدرنيته) است که از ويژگي هاي معماري ايران باستان نيز متاثر شده است. اين بافت شهري که نمادي از گذر معماري سنتي به مدرن را به نمايش گذاشته، در دوره پهلول اول در قالب باغ شهر ايجاده شده و از شاخصه هاي علمي و زيبايي شناختي برخوردار است. بافت تاريخي فريمان در سه بخش بناهاي دولتي (اداري) و مسکوني و معابر و گذرگاه ها، قابل بررسي است.

الف: بناهاي دولتي (اداري) و کارخانجات
     بناهاي اداري بافت تاريخي شهر فريمان که امروزه در حاشيه خيابان هاي شاهد، طالقاني و امام خميني(ره) باقي مانده اند  هنوز هم بيشتر آنها داراي کاربري اوليه خود هستند. ساختمان هاي شهرداري، دارايي، بنيادشهيد، نيروي انتظامي، دادگستري، گمرک (ميراث فرهنگي)، دبيرستان بهشتي، بنگاه کشاروزي، آموزش و پرورش، بيمارستان، مدرسه طالقاني و... از آن جمله اند. همچنين در گوشه شمال غرب شهر (انتهاي خيابان چمران) محل استقرار  کارخانه هاي صنعتي در دهه 1320 خورشيدي بوده است.
 
ب: بناهاي مسکوني
     خانه هاي مسکوني و مردم نشين فريمان از ويژگي هاي خاصي برخوردار است. محله قديمي « چهار دالان » که بيش از چهل بناي مسکوني را در خود جاي داده از جايگاه ارزشمندي برخوردار است. اين محله بواسطه دالان هاي چهارگانه اي که در تقاطع چهارراهي ساخته شده و خانه هاي مسکوني را در اطراف خود جاي داده است به اين نام معروف بوده و هنوز اصالت اوليه خود را حفظ نموده است. در ابتداي ورودي هر دالان عنصر شاخص معماري قديم (سردر) وجود دارد. همچنين خانه هاي قديمي جهاني، قاضي زاده، درخشش، اسلامي، رئوف، دلدار، طاهر نيا و... در بافت نوين فريمان وجود دارند.
 
ج: معابر و گذرگاه ها
     الگوي اصلي شهر فريمان را يک ميدان با چهار خيابان اصلي تشکيل مي دهد که بقيه معابر منطبق با آن شکل گرفته است. اين الگو،  فرمي شطرنجي (متقاطع) را بوجود آورده است. ادامه برخي از خيابان هاي نوين شهر از جمله ميدان و خيابان هاي امام خميني(ره)، آيت الله طالقاني، شاهد، شهيد بهشتي، آيت الله شمس، دکتر شريعتي، هفت تير، جامي، تختي، چمران به کالبد روستايي و قديمي آن وارد شده و زمينه ترکيب اين دو را بوجود آورده است.
 
 

گالری تصاویر

وضعیت آب و هوا

Mashhad, Razavi Khorasan Province, Iran

اطلاعات تماس با ما

مشهد - بلوار سازمان آب - اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی - معاونت گردشگری استان

آدرس ایمیل: Toursim@razavichto.irروابط عمومی: +9837263310
X