Available Languages
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی

پورتال گردشگری استان خراسان رضوی

پارک ملي تندوره بهشت پلنگ ايراني

اين عرصه طبيعي با وسعت تقريبي 37800 هکتار در 30 کيلومتري جنوب غربي درگز واقع شده و به سبب وجود گونه هاي نادر گياهي و جانوري و مناظر بي نظير طبيعي از جهت زيستگاه هاي منحصر به فرد جغرافيايي از اعتبار بين المللي ويژه اي برخوردار است. منطقه اي است کوهستاني با صخره ها و تپه ماهورهاي بسيار و دره هاي عميق و شيب دار بوده و يکي از بهترين زيستگاه هاي جانوران مي باشد. پوشش گياهي پارک ملي تندوره از انواع علفي، بوته اي، درختان و درختچه ها تشکيل شده است.

موقعیت بر روی نقشه
درگز
شهر
30 کیلومتر
فاصله تا مرکز شهر
- بهترین زمان بازدید
صخره ها و تپه ماهور- دره هاي عميق- چشم اندازها و مناظر بي نهايت زيبا و استثنايي- از مهم ترين دره هاي (زو) پارک تندوره مي توان به چهلمير، تيوان، شوي، زولي، بابانستان جاذبه ها
- نزدیک ترین اقامتگاه
 

     اين عرصه طبيعي با وسعت تقريبي 37800 هکتار در 30 کيلومتري جنوب غربي درگز واقع شده و به سبب وجود گونه هاي نادر گياهي و جانوري و مناظر بي نظير طبيعي از جهت زيستگاه هاي منحصر به فرد جغرافيايي از اعتبار بين المللي ويژه اي برخوردار است. منطقه اي است کوهستاني با صخره ها و تپه ماهورهاي بسيار و دره هاي عميق و شيب دار بوده و يکي از بهترين زيستگاه هاي جانوران مي باشد. پوشش گياهي پارک ملي تندوره از انواع علفي، بوته اي، درختان و درختچه ها تشکيل شده است. اين پارک علاوه بر داشتن چشم اندازها و مناظر بي نهايت زيبا و استثنايي از نظر منابع حيات وحش نيز غني است. به سبب اختلاف ارتفاع و پستي و بلندي هاي فراوان ميزان درجه حرارت در نقاط مختلف آن متفاوت است به ويژه ارتفاعات جنوبي و غربي پارک داراي اقليمي استپي سرد است. پارک تندوره از لحاظ منابع آب فقير و فاقد رودخانه يا منابع آب دائمي است و تامين آب آشاميدني وحوش از رودخانه نهر مانندي دريکي از دره ها و تعدادي چشمه ممکن شده است. از مهم ترين دره هاي (زو) پارک تندوره مي توان به چهلمير، تيوان، شوي، زولي، بابانستان، اشاره نمود. تندوره محل تداخل زندگي سه نژاد از قوچ و ميش هاي اوريال از جمله ارويال ايران يا اوريال کوپه داغ، اوريال ماوراء خزر و بالاخره اوريال افغان مي باشد. از مهم ترين گونه هاي جانوري پارک تندوره مي توان از کل و بز، پلنگ، گربه پالاس، گربه جنگلي، گراز يا خوک وحشي، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تشي، انواع پرندگان شکاري و غيره ياد کرد و با توجه به پتانسيل هاي زيستي موجود، پارک ملي تندوره بهشت پلنگ هاي ايراني محسوب مي شود.

 

گالری تصاویر

وضعیت آب و هوا

Mashhad, Razavi Khorasan Province, Iran

اطلاعات تماس با ما

مشهد - بلوار سازمان آب - اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی - معاونت گردشگری استان

آدرس ایمیل: Toursim@razavichto.irروابط عمومی: +9837263310
X